Usaha Ke Arah Melahirkan Modal Insan Minda Kelas Pertama
Oleh : Karl Metalino John
Dasawarsa ini, negara kita telah
menempah nama di persada antarabangsa dan nama Malaysia tidak lagi asing di kaca
mata dunia. Sejajar dengan itu, pembangunan di negara kita telah gah berkembang
mengikut peredaran masa. Tidak hairanlah negara kita mampu berdiri sama tinggi
dengan negara-negara maju di persada dunia. Seiringan dengan itu, peluang pendidikan
juga menuntut kepakaran ilmu yang setaraf dengan bidang yang ditawarkan agar
mampu melahirkan modal insan minda kelas pertama. Oleh yang demikian, pelajar
perlulah mendapat keputusan yang cemerlang agar mampu merebut peluang kerjaya
yang ditawarkan di negara ini. Kementerian Pendidikan Malaysia memainkan
peranan penting dalam mengorak langkah yang dinamik agar mampu melahirkan modal
insan minda kelas pertama di negara ini. Persoalannya, apakah usaha-usaha yang
diambil oleh pihak kerajaan untuk melahirkan pelajar yang berprestasi tinggi di
negara ini ?
Antara usaha yang diambil oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia untuk melahirkan modal insan minda kelas
pertama ialah menggubal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Buktinya, pelan
ini telah mula dilaksanakan pada tahun 2013 untuk mencapai aspirasi dan visi
negara kita melahirkan pelajar yang cemerlang dalam semua aspek sama ada dalam
bidang akademik mahupun kurikulum. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
diwujudkan untuk mendukung Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Pelan ini dihasilkan
oleh kementerian melalui kajian dan penilaian yang mendalam serta penglibatan
meluas oleh pihak awam. Berdasarkan kedudukan pencapaian sistem pendidikan
Malaysia pada masa kini dan cabaran yang bakal ditempuhi, pelan ini bermatlamat
untuk mengukuhkan visi dan aspirasi sistem pendidikan Malaysia sehingga tahun
2025. Pelan ini juga menyediakan hala tuju dasar dan inisiatif yang akan
dilaksanakan bagi mencapai matlamat sistem pendidikan di negara kita serta
memenuhi hasrat dan keperluan semua pihak khususnya warga sekolah yang akan
melahirkan bakal pemimpin untuk negara kita pada masa akan datang. Pendek kata,
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia mampu melahirkan golongan pelajar yang
memiliki minda kelas pertama di negara ini.
Selain itu, kerajaan juga memastikan
setiap pelajar di negara ini wajib menerima pendidikan dari peringkat akar umbi
agar mampu melahirkan golongan yang celik huruf kerana melentur buluh biarlah
dari rebungnya. Pendidikan adalah merupakan keperluan asas bagi kanak-kanak
seawal peringkat prasekolah lagi. Hal ini amat bertepatan dengan matlamat Falsafah
Pendidikan Kebangsaan iaitu, pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang
berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,
rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara. Golongan muda yang didedahkan dengan
kepentingan ilmu pengetahuan nescaya mereka akan dapat memberi sumbangan dan
jasa kepada negara apabila mereka mencapai alam kedewasaan kelak kerana pemuda
harapan bangsa, pemudi tiang negara. Pucuk pimpinan negara kita pada masa akan
datang terletak pada bahu generasi muda pada hari ini. Oleh itu, tindakan
kerajaan memastikan setiap pelajar menerima pendidikan wajib adalah amat wajar
untuk melahirkan modal insan yang berminda kelas pertama.
Sejajar dengan itu, usaha yang
diambil oleh pihak kerajaan bagi melahirkan modal insan minda kelas pertama
ialah kerajaan memastikan setiap pelajar mendapat akses yang sama rata dalam
pendidikan agar dapat meningkatkan pencapaian akademik para pelajar. Setiap
kanak-kanak warganegara Malaysia, tanpa mengira taraf ekonomi, etnik atau latar
belakang berhak mendapat akses yang sama untuk pendidikan berkualiti bagi
membolehkan mereka mencapai potensi masing-masing ke tahap yang optimum. Berasaskan
pendidikan untuk semua, yang merupakan sebahagian daripada matlamat pembangunan
milenium, sistem pendidikan Malaysia berhasrat untuk memastikan penyertaan
sejagat dan enrolmen penuh dari peringkat prasekolah ke peringkat sekolah
menengah atas iaitu Tingkatan 5, sama ada menerusi laluan akademik atau laluan
teknik dan vokasional yang setara.
Komitmen ini termasuk memastikan semua murid mendapat tempat di sekolah dan
kanak-kanak yang kini tidak bersekolah didekati secara proaktif, serta
memastikan semua murid memenuhi standard minimum yang diterima, iaitu lulus
mata pelajaran teras Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah,
Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Moral pada akhir Tingkatan 5.
Sementelahan pula, pelajar perlu belajar untuk mencari maklumat dan mempunyai
keinginan untuk tahu yang tinggi terhadap sesuatu yang dipelajari agar mampu
mengamalkan konsep pembelajaran sepanjang hayat. Dengan demikian, mereka boleh
menghubungkan disiplin ilmu dan mencipta ilmu yang baharu. Murid juga perlu
menguasai kemahiran kognitif termasuk penaakulan dan pemikiran kritis, kreatif
dan inovatif. Pada peringkat yang paling asas, murid-murid perlu menguasai
sepenuhnya kemahiran literasi dan numerasi. Dengan demikian, usaha kerajaan
untuk melahirkan modal insan minda kelas pertama pasti akan tercapai.
Di samping
itu, usaha yang diambil oleh kerajaan untuk melahirkan modal insan minda kelas
pertama ialah memastikan setiap murid menguasai kemahiran dalam bahasa Malaysia
dan bahasa Inggeris dan digalakkan untuk mempelajari bahasa tambahan. Hal ini demikian
kerana kepelbagaian budaya masyarakat Malaysia telah mewujudkan persekitaran
semula jadi yang kondusif untuk melahirkan murid yang menguasai kemahiran dalam
lebih daripada satu bahasa. Contohnya, pelajar yang mendapat pendidikan di
Sekolah Jenis Kebangsaan Chung Hua, dalam masa yang sama bukan sahaja dapat
menguasai bahasa Mandarin bahkan dapat menguasai bahasa Malaysia dan bahasa
Inggeris sekali gus dapat menguasai lebih daripada satu bahasa. Penguasaan
lebih daripada satu bahasa bukan sahaja mendatangkan faedah kepada diri pelajar
malah dapat membantu murid untuk menyertai tenaga kerja global. Oleh itu,
aspirasi Kementerian Pendidikan Malaysia adalah untuk memastikan setiap murid
dari peringkat rendah hingga menengah, berpeluang untuk mempelajari bahasa
tambahan. Dengan menguasai bahasa tambahan, pelajar akan dapat menyelami
pelbagai budaya kaum di negara ini. Selain itu, peluang pekerjaan untuk pelajar
yang dapat menguasai bahasa tambahan adalah amat tinggi. Hal ini demikian
kerana majikan lazimnya gemar mengupah pekerja yang dapat menguasai bahasa
tambahan kerana mereka dapat berkomunikasi dengan para pelanggan yang terdiri
daripada pelbagai kaum dan bangsa serta dapat melicinkan apa-apa urusan dengan
pelanggan. Pendek kata, langkah kerajaan untuk memastikan setiap murid
menguasai bahasa tambahan pasti dapat melahirkan modal insan minda kelas
pertama.
Akhir sekali, kerajaan mengambil
langkah untuk mentransformasi profesion keguruan menjadi profesion pilihan untuk
melahirkan modal insan minda kelas pertama di negara ini. Modal insan minda
kelas pertama dipertaruhkan untuk memacu pembangunan negara dalam
merealisasikan Wawasan 2020. Oleh itu, amatlah wajar aspek pendidikan guru
menjadi agenda utama kementerian. Sesungguhnya, guru yang baik akan
melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran serta peka
terhadap perkembangan pendidikan terkini dari semasa ke semasa mengikut
perkembangan zaman. Hal ini akan dapat membuat diri pendidik bersedia menerima
sebarang perubahan pada sistem pendidikan selari dengan keperluan masa kini.
Guru perlu mengajar murid
untuk mempraktikkan ilmu dan mengaplikasikan serta mencetuskan idea baharu bagi
menghasilkan modal insan yang setanding dengan aras antarabangsa
sekurang-kurangnya pada tahap kategori tiga teratas dalam sistem pendidikan
terbaik dunia menjelang wawasan 2020. Pendapat ini jelas disokong dengan
kata-kata YB Dato’ Sri Hishammuddin Tun Hussein dalam Perutusan Tahun Baru 2006
iaitu hasrat kita adalah untuk memastikan bukan sahaja kita dapat melahirkan
guru yang berkualiti, tetapi lebih jauh daripada itu, iaitu untuk memastikan
mereka yang berkualiti ini kekal dalam sistem pendidikan negara dan kekal
berkualiti sepanjang tempoh perkhidmatan mereka. Kualiti guru merupakan faktor yang paling signifikan
dalam menentukan keberhasilan murid kerana guru kencing berdiri, murid kencing
berlari. Hal ini bermaksud guru adalah contoh kepada murid-murid dan perlu
memberi teladan yang baik kepada setiap pelajar. Oleh itu, profesion keguruan
akan menjadi lebih berprestij dan elit apabila pengambilan dibuat hanya dalam
kalangan graduan 30% terbaik dalam negara. Guru pelatih akan menerima latihan
yang sebaik mungkin dari mula mereka mengikuti program latihan hingga mereka
bersara. Selaras dengan itu, kerajaan juga mengetatkan syarat kelayakan guru
mulai tahun 2013 kerana hanya calon yang terbaik sahaja yang akan dipilih untuk
mengikuti latihan perguruan di Institut Pendidikan Guru. Hal ini bermakna kementerian
akan meninggikan syarat kelayakan kemasukan ke profesion keguruan bagi
memastikan semua guru yang mengikuti setiap latihan perguruan memenuhi syarat
minimum kelayakan akademik. Kementerian akan memastikan standard yang sama
digunakan dalam program latihan perguruan di institusi pengajian tinggi awam
dan swasta. Bagi memenuhi hasrat melahirkan guru berkualiti, kementerian akan
memastikan kualiti kurikulum dan pensyarah ditingkatkan. Kementerian juga akan memastikan
hanya pelatih yang terbaik sahaja yang akan lulus dan dijamin penempatan di
sekolah awam. Dengan demikian, hanya guru-guru pelatih yang cemerlang sahaja
akan mendapat penempatan terlebih dahulu di sekolah dan mula melaksanakan
tanggungjawab mereka sebagai seorang pendidik yang berintegrasi dan
berakauntabiliti serta berkebolehan untuk melaksanakan apa-apa tugasan yang
diamanahkan oleh pihak sekolah.
Kesimpulannya, kerajaan
amat menitikberat sistem pendidikan di negara ini demi mencapai standard
pendidikan bertaraf antarabangsa. Pelbagai inisiatif telah diambil untuk
memastikan aspirasi negara tercapai dan mendukung matlamat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan untuk melahirkan pelajar yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek, rohani, emosi dan fizikal. Maka itu, semua pihak perlulah menggembleng
tenaga ibarat hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah agar aspirasi
negara untuk melahirkan modal insan minda kelas pertama dapat dicapai. Justeru
itu, tanggunggjawab ini bukan terletak pada bahu kerajaan sahaja tetapi
melibatkan gandingan dan kerjasama semua pihak untuk menjayakan usaha yang
dilaksanakan ke arah melahirkan modal insan minda kelas pertama. Sekolah turut memainkan
peranan yang amat penting untuk membentuk pelajar yang berkualiti dan berdaya
saing serta memiliki sifat kepemimpinan yang terpuji kerana pelajar yang
cemerlang adalah merupakan tampuk kepimpinan negara. Tegasnya, kemajuan negara
kita bergantung kepada keberhasilan semua pihak untuk melahirkan modal insan
minda kelas pertama di negara ini.
SAYA COPY YAA. TQ ;)
ReplyDelete