Tuesday 22 April 2014

Faktor-faktor pencemaran laut



Punca utama pencemaran laut adalah disebabkan oleh bahan buangan domestik seperti sampah sarap dan bahan kumbahan yang dibuang sewenang-wenangnya ke dalam sungai dan seterusnya mengalir ke laut. Pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil jalan mudah dengan menyalirkan bahan kumbahan ke dalam sistem saliran dan perparitan. Apabila sampah organik domestik ini mereput dan diuraikan oleh bakteria dengan oksigen yang terlarut di dalam air maka, wujud keadaan kekurangan oksigen dalam air yang menggugat kehidupan akuatik. Selain itu, pembangunan industri perkilangan berhampiran kawasan laut juga juga turut menjadi punca pencemaran laut.

            Lokasi di persisiran pantai dan tebing sungai menjadi kawasan tumpuan industri perkilangan dan sektor perhotelan dengan alasan dapat menerima kunjungan pelancong dengan kapasiti yang ramai pada satu-satu masa serta sekaligus menyumbang kepada pendapatan negara dan juga rakyat kawasan sekitar. Malangnya hasil kumbahan dan bahan tercemar seperti toksik, bahan pelarut dan bahan pencuci yang dialirkan secara terus ke dalam sungai daripada kawasan pelancongan dan industri tersebut telah memusnahkan ekosistem semulajadi alam. Tidak dapat dinafikan, antara faktor utama pemilihan lokasi di pinggir pantai dan tebing sungai adalah untuk mengalirkan bahan buangan tersebut.

Tumpahan minyak akibat perlanggaran kapal sering mengancam keselamatan penduduk dan menjejaskan habitan marin, tumpahan minyak menyebabkan kekurangan oksigen dan seterusnya membunuh hidupan akuatik seperti ikan dan karangan. Sebagai contoh, di dalam artikel Khairul Mustapha (2010), pelanggaran kapal MV Waily dengan kapal tangki MT Bunga 3 yang membawa 61 858 tan metrik minyak mentah telah menyebabkan berlakunya pertumpahan minyak berhampiran Tanjung Ayam.

Sektor pertanian sering dikaitkan dengan pencemaran air, penggunaan baja berasaskan kimia seperti pestisid dan insektisid untuk membunuh haiwan perosak dialirkan oleh air hujan terus ke dalam sungai dan mengalir ke laut, secara tidak langsung air sungai dan laut telah tercemar. Selain itu, bahan-bahan tersebut menghalang penembusan cahaya ke bawah permukaan air dan mengakibatkan kematian tumbuh-tumbuhan air dan hidupan akuatik serta turut mengancam dan membahayakan kesihatan manusia.

Kegiatan penerokaan sumber petroleum dan cari gali gas juga membawa kepada pencemaran air laut. Kebocoran paip-paip gas bawah laut dan tumpahan minyak jentera semakin memburukkan keadaan. Kegiatan perlombongan ini semakin berleluasa dan dijangka pencemaran laut menjadi semakin serius. Bahan tercemar seperti bahan radioaktif, alat uji kaji makmal dan bahan buangan daripada hospital juga menyebabkan pencemaran laut. Bahan-bahan ini tidak dilupuskan mengikut prosedur yang telah ditetapkan. Sikap tidak bertanggungjawab segelintir pihak telah merosakkan ekosistem laut dan air. Ujian bom dan nuklear di laut secara jelas memberikan kesan negatif kepada perkembangan hidupan laut.


Secara keseluruhannya, kebanyakan pencemaran air laut berpunca daripada kegiatan manusia yang tidak bertimbang rasa terhadap alam sekitar. Mereka hanya memikirkan tentang kebaikan dan kemewahan untuk diri mereka sendiri. Akibatnya, alam sekitar yang menjadi mangsa untuk memenuhi kehendak mereka. 

No comments:

Post a Comment