Tuesday 22 April 2014

Takrif frasa, klausa dan ayat

Frasa ialah binaan yang boleh terdiri daripada sekurang-kurangnya satu perkataan yang berpotensi untuk berkembang menjadi dua perkataan atau lebih dan berfungsi sebagai konstituen dalam binaan ayat, sama ada sebagai subjek, predikat, objek atau keterangan. Frasa mengandungi subjek atau predikat. Selain itu, frasa tidak membawa maksud yang lengkap yang boleh dikatakan sebagai satu ayat.

Klausa ialah satu rangkaian perkataan yang terdiri daripada subjek dan predikat yang menjadi konstituen kepada ayat. Selain itu, ayat yang membentuk ayat majmuk juga dipanggil klausa.


Ayat ialah unit tatabahasa yang paling tinggi letaknya dalam susunan tatabahasa dan mengandungi makna yang lengkap. Unsur yang terkandung dalam ayat ialah klausa dan bilangan klausa dalam sesuatu ayat akan menentukan jenis ayat, sama ada ayat tunggal atau ayat majmuk. Ayat tunggal ialah ayat yang hanya mengandungi satu klausa. Contohnya, Saiful guru. Manakala ayat majmuk ialah ayat yang mengandungi lebih daripada satu klausa. Contohnya, Saiful guru manakala adiknya doktor.

1 comment:

  1. Iron Spades - Titanium Dive Knife | TITanium Art
    TITIAN SPADES ARE AT THE EXCELLENT babylisspro nano titanium level of sia titanium skill you will titanium quartz crystal need to play Iron Spades. They titanium pots and pans are very special grade 5 titanium and have to have the perfect balance of strength and $21.00 · ‎In stock

    ReplyDelete