Tuesday 22 April 2014

Sajak untuk peristiwa MH370

Semasa mengikuti kuliah Statistik Asas pada hari ini, pensyarah saya tiba-tiba meminta kami semua untuk menghasilkan sajak yang bertemakan "Segugus Pasrah Buatmu". Semua pelajar terpingga-pingga sebab waktu tersebut ialah khas untuk subjek Matematik dan bukannya Bahasa Melayu. Hahaha... 

Mana tidaknya, selama ini perbincangan kami tidak pernah pun menyentuh isu-isu bahasa dan penulisan kreatif. Kami diberi masa selama 30 minit untuk menghasilkan sebuah sajak kerana menurut pensyarah saya, beliau ingin mencungkil bakat pelajar di kelas saya.

Apa lagi, semua pun bergegas mengeluarkan kertas dan mula memikirkan isi-isi yang ingin dituliskan. Saya pula mula memeras otak dan fikir apakah tajuk yang sesuai untuk sajak yang akan saya hasilkan ? Hurmmmm ...... 


Memandangkan insiden kehilangan pesawat MH370 berlaku pada 8 Mac 2014 yang lalu, maka saya pun memilih tajuk Peristiwa Lapan Tiga Empat Belas sebagai tajuk sajak saya. Baiklah, tanpa membuang masa, saya ingin mengajak para pembaca untuk menghayati hasil nukilan saya. Selamat membaca.  J


PERISTIWA LAPAN TIGA EMPAT BELAS
oleh : karl metalino john


Wahai MH370,
Engkau pergi begitu sahaja meninggalkan kami,
Pergimu tiada seorang pun yang merelakan,
Apakan daya malang tidak berbau.

Dikala pemergianmu menjadi tanda tanya,
Pelbagai khabar angin yang kami terima,
Betapa runtunnya jiwa melihat ahli keluarga menangisi pemergianmu.

Ku sangka pergimu ibarat pelangi muncul selepas hujan,
Namun jauh sekali andaianku,
Engkau tetap menyepi sehingga kini.

Mungkinkah masih ada harapan buatmu ?
Mungkinkah masih boleh ku kecapi sinaran suria?
Mungkinkah pemergianmu bakal menjawab segala persoalan ?

Ya Tuhan,
Kupanjatkan doa kepada-Mu,
Semoga MH370 dapat kembali dengan selamat ke tanah air tercinta.

Jika hilang maka temukan,
Jika tenggelam maka timbulkan,
Jika dirampas maka pulangkan,
Jika ghaib maka kami hanya mampu reda dengan segala-galanya.




Jangan lupa memberi komen ya untuk penambahbaikan kerana saya juga sedang belajar. Hehe .. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa anda bersama saya.

No comments:

Post a Comment