Monday 21 April 2014

Pencemaran Udara

DEFINISI PENCEMARAN UDARA

 
     Pencemaran udara bermaksud satu keadaan yang melibatkan bahan kimia, jirim zarah yang terkandung dalam udara sehingga berlakunya perubahan dan ketidakselesaan. Bahan-bahan tersebut terampai di udara dan memberi kesan negatif kepada manusia,tumbuhan dan haiwan. Bahan-bahan ini akan masuk ke dalam tubuh manusia melalui pernafasan dan berupaya menyekat pengaliran oksigen ke dalam salur-salur darah.

     Menurut Wark dan Warner (1901), pencemaran udara ialah keadaan yang melibatkan kehadiran satu atau lebih bahan pencemar atau gabungannya dalam atmosfera dalam kuantiti tertentu pada suatu jangka waktu yang boleh menyebabkan darurat kepada kehidupan manusia, haiwan atau mengganggu suasana kehidupan. Menurut Wikipedia Bahasa Melayu, pencemaran udara ialah pelepasan bahan kimia yang berbahaya ke dalam atmosfera.

     Selain itu, pencemaran udara juga boleh didefinisikan sebagai terdapatnya gas, cecair atau zarah yang terkandung dan terampai di atmosfera sehingga berlakunya perubahan dan menjejaskan kehidupan atau bahan-bahan lain. Bahan-bahan tersebut terampai di atmosfera dan memberi kesan negatif kepada manusia, tumbuh-tumbuhan dan haiwan serta alam sekeliling. Hal Ini disebabkan oleh gas dan bahan tercemar akan masuk ke tubuh manusia melalui pernafasan dan berupaya menyekat pengaliran oksigen ke dalam salur-salur darah. Hal ini boleh menimbulkan pelbagai penyakit seperti penyakit barah, asma, kekejangan dan anemia. Selain itu, bahan-bahan seperti habuk, kabus, wap atau bahan-bahan yang boleh menghalang penglihatan mata juga merupakan contoh bentuk pencemaran udara.
     

No comments:

Post a Comment