Monday, 21 April 2014

Apakah yang dimaksudkan dengan RIMUP ?

Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan


Kamus Dewan Edisi Keempat (2007) mendefinisikan pendidikan sebagai perihal mendidik. Konsep pula dinyatakan sebagai pengertian am atau idea yang mendasari sesuatu. Justeru itu, konsep pendidikan dapatlah disimpulkan sebagai pengertian am atau idea yang mendasari perihal mendidik.

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007), integrasi bermaksud penggabungan atau pergabungan dua atau beberapa kaum (unsur, bahagian dan lain-lain) menjadi satu kesatuan. Manakala nasional pula berkaitan dengan bangsa dan kebangsaan. Program integrasi nasional ialah aktiviti penggabungan dua atau beberapa kaum yang berkaitan dengan bangsa dan kebangsaan. Kerajaan amat menitikberat perpaduan kaum di negara ini. Pelbagai usaha telah dijalankan bagi memupuk semangat perpaduan dan kekitaan dalam kalangan rakyat Malaysia.

Menurut Zulhilmi Paidi (2005), sebagai sebuah negara yang mempunyai masyarakat majmuk, cabaran yang paling utama yang terpaksa dipikul oleh para pemimpin negara ialah mengekalkan hubungan baik antara penduduk. Walaupun pada umumnya selepas mencapai kemerdekaan, Malaysia sering digambarkan sebagai sebuah negara yang aman dan masyarakatnya bersatu padu, namun gambaran ini musnah akibat berlakunya peristiwa rusuhan pada 13 Mei 1969.

Peristiwa 13 Mei merupakan peristiwa yang sangat penting dalam sejarah perkembangan negara dan bangsa Malaysia. Pada umumnya, kepentingan peristiwa tersebut menjadi satu titik utama ke arah pemikiran semula dasar-dasar negara dan proses re-enggineering masyarakat dilakukan dengan komprehensif meliputi semua bidang iaitu ekonomi sosial dan politik. Ia bertujuan merapatkan semula jurang antara kaum yang selama ini wujud dalam hubungan sosial mereka.

Bagi melaksanakan proses pembangunan di Malaysia, para cendekiawan dan pemimpin negara sudah merancang beberapa agenda yang bakal mendatangkan faedah yang besar untuk negara. Keperluan agenda-agenda tersebut adalah bagi mengatasi masalah-masalah yang sedia ada, malah juga bagi mendatangkan kemajuan demi membangunkan negara. Antara dasar-dasar baru yang diperkenalkan ialah Dasar Ekonomi Baru, Dasar Pendidikan Kebangsaan, Dasar Kebudayaan Kebangsaan dan pengenalan kepada Rukun Negara yang merupakan ideologi nasional.

Oleh itu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah melancarkan Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) sejak tahun 1986. Program ini pada awalnya telah dilaksanakan di peringkat sekolah rendah dan kini diperluaskan  ke semua sekolah rendah dan menengah pada tahun 2005.

KPM memandang berat akan kepentingan hubungan rapat yang dijalin dalam kalangan murid pelbagai kaum di sekolah supaya wujud kesefahaman dan perpaduan antara mereka. Dengan adanya persefahaman dan berbaik sangka maka akan timbul suasana hormat-menghormati terhadap agama, budaya, dan adat resam sesuatu kaum dengan kaum yang lain.

KPM menyediakan peluang kepada murid pelbagai kaum untuk bergaul mesra secara sedar dan terancang. Proses perpaduan ini dapat dipupuk dan dibina agar semangat tersebut dapat diamalkan dalam kalangan masyarakat. Usaha ini dijana semula ke arah merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan rakyat Malaysia hidup bersatu padu dan harmoni.

Sehubungan dengan itu, sekolah memainkan peranan yang amat penting untuk memupuk semangat perpaduan dalam kalangan pelajar yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan kaum di negara ini. Para pelajar perlu dipupuk dengan nilai-nilai murni supaya mereka saling menghormati antara satu sama lain sejak peringkat awal lagi.

Maka itu, Sekolah Jenis Kebangsaan Chung Hua Batu 15 telah mengadakan sambutan Hari Terbuka Sekolah untuk warga sekolah khususnya kepada para guru, pelajar dan ibu bapa. Sambutan ini diadakan bagi memupuk perpaduan kaum dalam kalangan guru, pelajar dan ahli keluarga malahan bertujuan untuk mengeratkan silaturahim antara warga sekolah.



No comments:

Post a Comment